Seminari INDEST sobre difusió social de la recerca impartit pel Catedràtic de Comunicació Audiovisual i Publicitat Javier Marzal Felici

Descargar pdf

El Catedràtic de Comunicació Audiovisual i Publicitat de la Universitat Jaume I Javier Marzal Felici és co-director de la Revista adComunica (Revista Científica sobre Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, desde 2011, con 11 números publicados, indexada en Latindex, In-Recs, DICE y Dialnet). A més a més, Marzal va ser responsable del MapCom (http://www.mapcom.es/).

El seminari tractarà de començar a treballar la comunicació, reflexionar i analitzar les millors estratègies i eines per facilitar la transferència de coneixement a la societat i també, per generar aquest impacte social de la recerca. Abans de tot això, però, és molt important, com sap el personal d’investigació de la Universitat de Lleida, la tasca de reflectir i comunicar els resultats de la recerca que fan els grups de recerca. Pel que fa als grups de recerca adscrits a l’Institut INDEST, val a dir que hi ha molta diversitat d’àrees de coneixement i expertesa i, és clar i evident que el què és imprescindible és fer recerca i investigar. Però, també és veritat que cal difondre la tasca investigadora, com a personal dedicat a la investigació cal estar a la última sobre com realitzar aquesta divulgació social de la ciència.

Aquest seminari es proposa com a reflexió sobre la difusió de la recerca al moment actual. Per una banda, intentarem mostrar com la carrera acadèmica s’ha convertit també en una qüestió de marketing, on tan important com fer recerca és difondre la recerca. En segon lloc, anem a parlar de diferents estratègies que es poden seguir per augmentar l’impacte científic. En aquest sentit, farem una ullada a les darreres tendències en la promoció de la recerca, com és la utilització del vídeo per a difondre la producció científica, com també l’ús d’estratègies transmèdia. Finalment, es tancarà una reflexió molt crítica cap al model de recerca que s’està impulsant a les nostres universitats.

Per aquests motius i entre d’altres, al seminari també hem convidat d’assistents oients al seminari personal tècnic de recerca del Servei de Biblioteca i Documentació (SBiD) de la UdL. Les tècniques  de la biblioteca podran en algun moment indicar quelcom o matisar sobre la política de publicacions i i de divulgació de la recerca que es fa des de la pròpia UdL. Les Biblioteques de la UdL recomanen seguir les guies del servei quant a temes com la política institucional de la UdL sobre accés obert i sobre marc legal (Llei de la Ciència, etc).

Així doncs un dels objectius d’aquest seminari, en primer lloc, és donar valor i destacar la importància de divulgar la recerca. En segon lloc, motivar el personal d’investigació per a que es posi mans a la feina i comenci a fer-se preguntes (plantejar-se com pot començar i què ha de fer). I en tercer i últim lloc, que l’investigador/a tingui les eines de difusió (Repositori, bloc, Twitter, xarxes socials acadèmiques, etc) i les estratègies per portar a terme aquesta comunicació científica dels resultats de la seva recerca.

El Dr. Javier Marzal Felici és, a més a més, Investigador Principal del grup de recerca ITACA-UJI – Investigación en Tecnologías Aplicadas a la Comunicación Audiovisual” (ITACA de la Universitat Jaume I)(http://www.culturavisual.uji.es/). Entre d’altres activitats i tasques del grup de recerca ITACA-UJI, que lidera el Doctor Marzal elaboren podcasts sobre varis temes per fer comunicació científica (http://www.culturavisual.uji.es/category/transferencia/podcasts/) com a exemple de divulgació social de la ciència (en l’àmbit de comunicació audiovisual, relacions públiques i publicitat).

Més informació sobre Javier Marzal Felici:

Javier Marzal Felici (València, 1963) Doctor i Llicenciat en Comunicació Audiovisual, en Filologia Hispànica i en Filosofia i Ciències de la Educació per la Universitat de València, Màster en Comunicació i Educació per la Universitat Autònoma de Barcelona, és Catedràtic de Comunicació Audiovisual i Publicitat de la Universitat Jaume I, on és actualment Coordinador del Programa de Doctorat en Ciències de la Comunicació, Coordinador del Màster Universitari en Noves Tendències i Processos de la Innovació en Comunicació i Sotsdirector del LabCom UJI. Ha desenvolupat una llarga activitat investigadora, entre les principals publicacions de la qual destaquen David Wark Griffith (Madrid: Càtedra, 1998), La mirada cautiva. Formas de ver en el cine contemporáneo(València: Generalitat Valenciana, 1999), amb Juan Miguel Company, Cómo se lee una fotografía. Interpretaciones de la mirada (Madrid: Càtedra, 2007), Periodismo en televisión: nuevos horizontes, nuevas tendencias (Zamora i Sevilla: Comunicació Social. Edicions i Publicacions, 2011), amb Andreu Casero, l’obra col.lectiva La crisis de la televisión pública. El caso de RTVV y los retos de una nueva gobernanza (Barcelona, Bellaterra, Castellón y Valencia: Aldea Global, 2015), amb Jessica Izquierdo y Andreu Casero; el llibre col.lectiu Las televisiones públicas autonómicas del siglo XXI. Nuevos escenarios tras el cierre de RTVV (Barcelona, Bellaterra, Castellón y Valencia: Aldea Global, 2015), como a editor; i l’obra colectiva Los medios de comunicación públicos de proximidad en Europa. RTVV y la crisis de las televisiones públicas (Valencia: Tirant Lo Blanch, 2017), com a co-editor amb Pablo López i Jéssica Izquierdo. Els seus darrers treballs són La crisis de lo real. Representaciones de la crisis financiera de 2008 en el audiovisual contemporáneo (Valencia: Tirant Lo Blanch, 2018), en coedició amb Teresa Sorolla, Antonio Loriguillo i Aaron Rodríguez; Contenidos transmedia para la radio y la televisión de proximidad (Pamplona: EUNSA, 2018), en coedició amb Esteban Galán y Aaron Rodríguez; i l’obra colectiva (en prensa) Investigar en la era neoliberal. Visiones críticas de la investigación en comunicación en España (Barcelona, Bellaterra, Castellón i Valencia: Aldea Global, 2018), amb Aaron Rodríguez i Samuel Gil; a més a més de nombrosos articles, capítols de llibre i altres treballs. És co-director de la Col·lecció de llibres «Guías para ver y analizar cine» (56 títols), editats per Nau Llibres i Octaedro, i co-director de adComunica. Revista sobre Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación que edita l’Associació per al Desenvolupament de la Comunicació, adComunica. És Director del Grup d’Investigació «Investigacions en Tecnologies Aplicades a la Comunicació Audiovisual» (ITACA-UJI), els interessos del qual es centren en l’estudi de la cultura visual, les relacions entre tecnologia i visualitat, la teoria de la imatge, l’economia política de la comunicació i l’anàlisi de textos audiovisuals.

Gràcies a la col·laboració del Dr. Javier Marzal Felici podem compartir aquesta informació.
Correu electrònic de contacte: marzal@uji.es