Jornada: "Mites al voltant de l'educació en ciències socials i humanitats"

Dimecres, 11 de març va dur-se a terme l'acte en commemoració del Dia Internacional de l'Educació, 24 de gener

Una trentena d'alumnes de l'Institut Joan Oró de Lleida de primer de batxillerat ha assistit com a oients en l'acte commemoratiu.

La inauguració de l'acte en commemoració del Dia Internacional de l'Educació amb el títol: "Mites al voltant de l'educació en ciències socials i humanitats", ha anat a càrrec del Senyor Jaume Puy Rector de la UdL. El Rector Jaume Puy ha donat la benvinguda, saludat i engrescat l'alumnat a escoltar el què el professorat ponent ha preparat amb l'objectiu de generar-los curiositat i motivar-los per estudiar estudis universitaris a la Universitat de Lleida. Puy ha recordat la importància de la figura del professor com a mentor per al jove estudiant. L'educació és clau per arribar a ser una societat més lliure, preparada i necessària per superar els reptes socials i d'emergència climàtica actual.

Tot seguit el Director de l'INDEST Catedràtic de Sociologia Fidel Molina-Luque ha recollit el discurs del Rector i ha presentat molt breument la jornada i el seu objectiu principal, un espai de trobada, reflexió i debat sobre l'educació en les àrees de les ciències socials i les humanitats.

El primer torn de les xerrades ha estat pel Degà de la Facultat de Dret i Economia el professor Eduard M. Cristóbal. Cristóbal exerceix de professor al Departament d'Administració d'Empreses i ha fet una xerrada al voltant del màrqueting. El títol del qual ha estat: "Publicitat enganyosa: el màrqueting ens pot fer comprar coses que no necessitem?" El professor Cristóbal ha dissertat sobre el màrqueting com eina molt útil i influent en la disciplina de la publicitat.

El segon torn ha estat per la professora Kateřina Valentová, professora al Departament d'Anglès i Lingüística. La professora Valentová ha presentat el seu discurs al voltant d'alguns mites relacionats amb els còmics de superherois. El títol de la xerrada ha estat: "Superherois envellits, de debò?". Els protagonistes, tant masculins com femenins, semblen immortals perquè no envelleixen. Si ho fan, tan sols reprodueixen estereotips culturals, perpetrant la imatge negativa de la vellesa, connectada amb la fragilitat i la decrepitud.

La tercera intervenció, el discurs ha estat pel Director de l'INDEST el professor Fidel Molina. Molina exerceix de professor al Departament de Geografia i Sociologia i ha desenvolupat una xerrada al voltant dels rumors, les fake news i diferents fenònems de la societat de la postveritat. La xerrada ha portat com a títol: "Sociologia i Educació: mites i evidències científiques ¿Vertader o fals?. En tots els exemples que ha comentat ha esplaiat científicament, gràcies a les evidències científiques mostrades en reiterades ocasions. Ha parlat dels mites sobre el funcionament dels hemisferis cerebrals dret i esquerra, el teorema de Thomas i l'efecte Pigmalió entre d'altres.

En quart lloc, la presentació de la xerrada: "Ser historiadora de l'art no serveix per a gran cosa" ha anat a càrrec de la investigadora Jésica Martí. Martí a més a més d'investigadora, és tasadora del Centre d'Art d'Època Moderna (CAEM) de la Universitat de Lleida (servei científic-tècnic). Martí ha trencat alguns dels mites associats a la professió de l'historiador/a de l'art. Ha esplaiat que el CAEM és considerat un aparador vivent que desmenteix diversos mites sobre els historiadors de l’art com ara que la història de l’art és una disciplina sense sortida professional, els experts en història de l’art no treballen junt amb els professionals de la restauració o que les obres d’art són elements sense vida.

La cinquena i última presentació per ordre d'intervenció ha estat a càrrec de la professora Eimys Ortiz, professora al Departament de Dret Públic. La professora Eimys Ortiz és especialitzada en el Dret Públic, el Dret Intenacional i la Unió Europea. El títol de la seva intervenció ha estat: "Pertenecer a la Unión Europea no vale la pena" com una falsa afirmació que Ortiz ha anat desmentint amb tot un seguit d'exemples relacionats amb el fet de formar part de l'anomenat espai Schengen i de ser estat membre de la UE. A més a més, de presentar la balança de d'avantatges (lliure circulació de persones, roaming i la moneda única) i inconvenients (en major part econòmics com ara la situació monetària i l'euro) de ser estat membre de la UE. La professora Ortiz ha finalitzat també el seu discurs mencionant que es treballa en saber quina és la UE que els joves europeus consideren que ha de ser l'organisme internacional (UE solidària, o econòmica, o bé cultural).